Wie is Vertrouwen verliezen in instanties?

‘Soms kwam ik bij de balie van het politiebureau en zat daar een vrouwelijke politieagent. Ik vroeg om hulp. Maar ik was wanhopig en zij vond de toon waarop ik sprak niet fijn. Ze zei: als jij nog zo een keer praat, dan maak ik een proces-verbaal tegen jou op. Toen verloor ik echt alle vertrouwen in instanties. Gelukkig kwam een andere aanwezige politieman even rustig met me praten. Toen kon ik de situatie beter uitleggen. Je wordt als mens verkeerd geïnterpreteerd door de emotie die door het gesprek heen komt. En dat is echt iets waar personeel niet alleen bij mij, maar bij andere mensen in een soortgelijke situatie, doorheen zouden kunnen prikken. Want ik hoor van andere vrouwen, dat het bij hen ook gebeurt, helaas. Ook bij hen merk ik dat ze vertrouwen verliezen, dat eigenlijk herbouwd moet worden. En als zij dat niet zelf kunnen doorleven, misschien door een empathietraining of met samen met een ervaringsdeskundige. Die kan even een hand leggen op de schouder van de persoon. En zeggen: hé, het is oké. En dan het gesprek vervolgen. Want het uiteindelijke doel is voor iedereen om rust te creëren en een goed gesprek te voeren.’